Friday, March 2, 2012

kesah 5 Putih-part II

sila jangan bagi reason "cikgu buku tinggal kat rumah" ataupun "cikgu saya tak siap kerja" time cikgu tengah sibuk kumpulkan buku homework semalam. memang boleh naik hantu itu cikgu ok!.

itu yang berlaku hari ni.. masalah yang sama berlaku bila nak pungut buku.. nama je da tahun 5 tapi perangai macam budak darjah 1. kene check buku sorang-sorang.pastu kene panggil siapa yang buku dia tak da atas meja guru. memang buang masa 5 -ke10 min. tu belom masuk time cikgu nak membebel dengan mulut berapi-api ; tangan menggigil-gigil pengang pen!..total masa hampir separuh masa dah berjalan...

sangat benci orang yang sama buat perangai. tak serik-serik. macam-macam da kene dende. muka innocent dan ada hati tersenyum simpul depan cikgu. tugas yang amat berat bila mahu membentuk murid-murid seperti ini. perlukan kaedah psikologi yang mana perlu diselami lebih dalam untuk mengatasi masalah sebegini mungkin.

p/s: selalu pesan kat budak-budak:

saya cikgu yang sangat "sporting" bila semua kerja saya kamu lakukan...dan saya lah cikgu paling "kejam" bila kerja saya kamu TIDAK lakukan!!

No comments: